Czym jest ubezpieczenie OC dla biura rachunkowego?

Prowadzenie biura rachunkowego to nie tylko odpowiedzialność związana z dokumentami, ale również z ryzykiem popełnienia błędów, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Dlatego każdy przedsiębiorca, który świadczy usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, ma obowiązek zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – popularnie znanego jako OC dla biura rachunkowego.

Nie wszystkie biura rachunkowe muszą jednak zawierać taką polisę. Obowiązek ten dotyczy wyłącznie tych, które zajmują się prowadzeniem pełnych ksiąg rachunkowych. Z kolei firmy prowadzące jedynie podatkowe księgi przychodów i rozchodów czy zajmujące się wyłącznie obsługą kadrowo-płacową, choć nie muszą, to i tak powinny poważnie rozważyć wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia. Dotyczy to także tych biur, które wypełniają deklaracje podatkowe, jeśli nie mają uprawnień, takich jak doradcy podatkowi. W skrócie, wszystkie biura, które prowadzą pełną księgowość, muszą podpisać umowę ubezpieczeniową przed rozpoczęciem działalności.

Jakie są wymagania dotyczące sumy ubezpieczenia

Prowadzenie biura rachunkowego to nie tylko odpowiedzialność związana z dokumentami, ale również z ryzykiem popełnienia błędów, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi

Minimalna kwota ubezpieczenia OC dla biura rachunkowego została ustalona na poziomie 10 tysięcy euro. Jest to wymóg określony w przepisach Ministra Finansów. Trzeba jednak pamiętać, że polisa obowiązkowa nie obejmuje wszystkich czynności wykonywanych przez biuro. Na przykład, obsługa kadrowo-płacowa, prowadzenie podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów, a także sporządzanie deklaracji podatkowych nie są objęte podstawowym zakresem ochrony (czytaj dalej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ksiega-przychodow-i-rozchodow) Aby uzyskać pełną ochronę, przedsiębiorca powinien podczas składania wniosku o ubezpieczenie zwrócić uwagę na możliwość dodatkowych rozszerzeń polisy.

Warto też zaznaczyć, że obecnie, po wprowadzeniu ustawy deregulacyjnej zakładanie i prowadzenie biura rachunkowego jest dużo prostsze. Przepisy stawiają przed przedsiębiorcami jedynie trzy kluczowe warunki, które muszą spełnić, aby móc legalnie prowadzić tego typu działalność — przedsiębiorca:

  • nie może być prawomocnie skazany za przestępstwa gospodarcze, związane z dokumentami, mieniem czy obrotem gospodarczym. Po drugie,
  • musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych,
  • jest zobowiązani do zawarcia polisy OC, jeśli prowadzi pełne księgi rachunkowe.

Odpowiedzialność biura rachunkowego – na czym polega

Podstawową funkcją ubezpieczenia OC jest ochrona przed roszczeniami wynikającymi z błędów popełnionych w trakcie świadczenia usług księgowych. Odpowiedzialność biura obejmuje wszystkie szkody wyrządzone w wyniku prowadzonej działalności, niezależnie od tego, czy wynikły one z działania czy zaniechania. To oznacza, że nawet jeśli błąd zostanie popełniony przypadkiem, a jego konsekwencje dotkną klienta biura, polisa OC może ochronić przed finansowymi skutkami takiego błędu.

Tego typu ubezpieczenie jest regulowane przepisami ustawy o rachunkowości, a dokładnie artykułem 76h. Przepisy te jasno określają, że polisa musi obejmować wszystkie szkody powstałe w związku z prowadzeniem pełnych ksiąg rachunkowych. W praktyce daje to przedsiębiorcy pewność, że w razie problemów związanych z nieprawidłowo prowadzoną księgowością, nie będzie musiał ponosić wszystkich kosztów samodzielnie.

Prowadzenie biura rachunkowego to nie tylko odpowiedzialność związana z dokumentami, ale również z ryzykiem popełnienia błędów, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi

Nie wszystko w obowiązkowej polisie OC jest objęte ubezpieczeniem

Choć ubezpieczenie OC zapewnia szeroką ochronę, nie obejmuje ono wszystkich czynności, które często wykonują biura rachunkowe. Przykładem takich działań są te związane z obsługą kadrowo-płacową. Wiele biur zajmuje się obliczaniem wynagrodzeń pracowników, składkami na ubezpieczenia społeczne, czy odprowadzaniem pieniędzy np. na fundusze:

  • FGŚP,
  • Fundusz Pracy,
  • PFRON.

Do ich obowiązków często należy także prowadzenie korespondencji z organami egzekucyjnymi, związanej na przykład z zajęciem wynagrodzenia przez komornika. Wszystkie te zadania nie są objęte standardową polisą OC biura rachunkowego.

Aby zabezpieczyć się również przed ryzykiem wynikającym z wykonywania takich dodatkowych czynności, biuro rachunkowe powinno rozważyć wykupienie dodatkowego, dobrowolnego ubezpieczenia OC. Warto tutaj podkreślić, że mimo iż rozszerzenie ochrony wiąże się z dodatkowymi kosztami, może to okazać się niezwykle istotne w przypadku ewentualnych roszczeń. Obsługa kadrowo-płacowa i związane z nią kwestie to obszar, w którym bardzo łatwo o niezamierzone błędy. Dlatego dobrowolne ubezpieczenie daje większy spokój i chroni przed nieprzewidzianymi kosztami.