Firmy, zajmujące się zawodowo prowadzeniem ksiąg rachunkowych, analogicznie jak pracownicy ochrony zdrowia i reprezentanci klastry prawniczej podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej. Jest to uregulowane m.in. w Ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości.
Zakres przedmiotowy OC biur rachunkowych
Rozpatrując sytuacje, objęte ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej należy podkreślić, że obowiązek odszkodowania dla poszkodowanego pojawia się, kiedy pracownik biura rachunkowego w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych spowoduje szkodę. Może to być na przykład błędny wpis w księdze rachunkowej, skutkujący stratami finansowymi u zleceniodawcy. Straty mogą mieć także charakter niematerialny.
Przedział czasowy obowiązywania obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
Najpóźniej w dniu przed rozpoczęciem prowadzenia działalności związanej z rachunkowością ma swój początek obligatoryjne OC biur rachunkowych z oferty iExpert.pl. Co więcej, ubezpieczenie obowiązuje w sposób permanentny przez cały okres trwania aktywności w tym sektorze usług.
Najważniejsze zalety z posiadania obligatoryjnego ubezpieczenia OC
Przede wszystkim należy pamiętać, że poszkodowany otrzyma rekompensatę od ubezpieczyciela w przypadku powstania szkody bezpośrednio związanej z działaniem albo zaniechaniem przez pracownika biura rachunkowego w obrębie jego obowiązków służbowych.
Pozostałe atuty OC dla biur rachunkowych to:
- zrealizowanie obowiązku mającego postawę prawną;
- zminimalizowanie ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej związanej z szeroko rozumianą rachunkowością;
- dostępna opcja rezygnacji z prawa do regresu przez ubezpieczyciela w sytuacji, kiedy wyrządzona szkoda powstała w wyniku rażącego niedbalstwa;
- zyskanie komfortu pracy oraz bezpieczeństwa finansowego.
Ważne informacje na temat OC dla biur rachunkowych
Najniższa suma gwarancyjna wynosi 10 tys. euro dla jednego zdarzenia. Oczywiście wypłacona suma podlega przewalutowaniu z euro na złotówki. Składkę można opłacić jednorazowo albo w ratach. Z reguły jej wysokość oscyluje pomiędzy 280 zł a 350 zł. Ostateczny koszt jest uzależniony od zakresu ubezpieczenia.
Ograniczenia obowiązywania ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej
W Rozporządzeniu Ministra Finansów (z roku 2014) odnoszącym się do obligatoryjnego ubezpieczenia OC dla osób zajmujących się zawodowo prowadzeniem ksiąg rachunkowych enumeratywnie wskazano sytuacje, w których następuje wyłączenie bądź ograniczenie ubezpieczenia OC. Ważne informacje są zawarte także w Ustawie z 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych. Niemniej jednak warto wspomnieć, że OC biur rachunkowych nie dotyczy czynności takich jak chociażby obsługa kadrowo-płacowa czy księga przychodów i rozchodów oraz deklaracje podatkowe. Ponadto, biura rachunkowe, które zajmują się tylko i wyłącznie takimi zadaniami nie są objęte obligatoryjnym ubezpieczeniem od odpowiedzialności cywilnej.
Praktyczne wskazówki dla zainteresowanych OC dla biur rachunkowych
Ubezpieczenia OC biur rachunkowych można bez problemu zakupić u agenta albo w oddziale. Współcześnie można także skorzystać z opcji online. Poza tym, można zawsze fakultatywnie rozszerzyć zakres obowiązywania ubezpieczenia OC na przykład o mandaty i grzywny KAS do kwoty nawet 100 tysięcy złotych. Reasumując, pamiętajmy o konieczności zakupu polisy OC przed rozpoczęciem prowadzenia zajęć gospodarczej z zakresu rachunkowości. Zwróćmy uwagę na zawarte w umowie wyłączenia. W razie konieczności dokupmy fakultatywne ubezpieczenia.